Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering – kort fortalt

Søgemaskineoptimering, ofte forkortet SEO, går ud på at optimere sin hjemmeside, så den ligger bedre i søgeresultaterne på de store søgemaskiner som Google og Bing. Google og Bing er i bund og grund software, som crawler nettet og indekserer det indhold, de finder. De ønsker at give det mest relevante søgeresultat, da det hjælper dem med at vinde tiltro til deres resultater og fremmer tilbagevendende besøg. Så søgemaskineoptimering handler om, at du optimerer din hjemmeside, så f.eks. Google bedst muligt kan forstå, hvad den handler om. På den måde opnår du de bedste placeringer.

Hvorfor søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er blevet en essentiel del af virksomheders online markedsføring, da flere og flere reklamekroner netop anvendes i cyberspace. Det er de færreste, som stadig slår op i telefonbogen for at finde en virksomhed. Nu bruger de fleste søgemaskinerne. Faktisk klikker 68 procent af folk, der søger på et link på den første side med resultater. Det kan derfor godt betale sig at lære spillereglerne inden for søgemaskineoptimering. Her har jeg listet nogle andre gode grunde til, hvorfor du skal se at komme i gang med søgemaskineoptimering.

  • Søgemaskineoptimering kan gøre din virksomhed mere synlig på nettet
  • Søgemaskineoptimering kan skaffe dig kunder
  • Søgemaskineoptimering kan øge din omsætning
  • Søgemaskineoptimering sørger for, dit budskab kommer ud

 

Søgemaskineoptimering er altså et must, hvis du vil gøre det lettere for folk at finde dig, drive kunder i din retning og fremme din placering i søgeresultaterne.

Kom godt i gang med søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er et diffust emne, som består af en række discipliner. Men der er meget man selv kan gøre med søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering handler for det første om at finde de rigtige søgeord, dvs. de ord som brugerne indtaster i søgefeltet i håb om at finde den information, de leder efter. Dernæst skal der formuleres noget tekstindhold, som både er læsevenligt og som samtidig opfylder søgemaskinernes krav til bl.a. densitet, Page Title og Meta Description - nogle af nøgleordene ved søgemaskineoptimering. Den næste del af søgemaskineoptimering går ud på at opbygge og strukturere sin hjemmeside korrekt samt at få nogle gode indgående links på siden.
Der er naturligvis også den mulighed, at du kontakter et kompetent bureau, som arbejder med søgemaskineoptimering. Prøv at søge på ’søgemaskineoptimering’ – og vælg et af de øverste hits. De må vide et og andet om søgemaskineoptimering, eftersom de selv ligger øverst i søgeresultaterne.