Online markedsføring – markedsføring på nettet

Hvad er online markedsføring

Online markedsføring kan være mange forskellige ting. Når man taler om markedsføring generelt, kan man godt have tendens til blot at tænke i reklamer og annoncer – og det er i princippet heller ikke forkert. I ’gamle dage’ foregik al markedsføring primært via annoncer og reklamer i medier som aviser, tv og radio. Men online markedsføring er ikke kun annoncering og reklamer. Online markedsføring er en fælles betegnelse for alle virksomhedens online aktiviteter, der i sidste ende er møntet på at føre sælg er og køber sammen. Online markedsføring kan således deles op i flere forskellige discipliner såsom søgemaskineoptimering, viral markedsføring, affiliate marketing, brugervenlighed på hjemmesider, blogging og meget mere.

Online markedsføring er mere end bare trafik

I dag er online markedsføring sandsynligvis den mest effektive markedsføring, der findes. Fordelen ved online markedsføring er bl.a., at du meget præcist kan se, om din markedsføring virker. Har du f.eks. både en facebook kampagne og en Google Adwords kampagne, kan du meget præcist følge med i, hvilken strategi der giver den bedste konvertering. Dvs. med online markedsføring bliver du hele tiden klogere, og du kan derfor altid tilpasse din markedsføring efter de resultater, som dine kampagner genererer. Så online markedsføring handler ikke bare om at få en masse besøgende på sin hjemmeside – med online markedsføring er det muligt at gå efter dem, som også gerne vil købe dit produkt.

Online markedsføring – hvad skal man vælge?

Der findes som sagt mange muligheder inden for online markedsføring, og hvis man bevæger sig lidt rundt i branchen, vil man hurtigt støde på ord og forkortelser som SEO, CPA, PPA og CPL. Det kan godt virke temmelig forvirrende - især hvis man ikke arbejder med området hver dag. Heldigvis findes der mange kompetente virksomheder, som har specialiseret sig i online markedsføring og som kan hjælpe alle os andre godt på vej i begrebsjunglen.